Lies van Aelst: ‘Omchecken maakt reizen met het OV onnodig duur, ingewikkeld en traag’

5 februari 2019

Foto: SP

Voorlopig komt er geen systeem dat een einde maakt aan het opnieuw in- en uitchecken bij overstappen op een andere vervoerder. ‘Een grote gemiste kans’, aldus SP-fractievoorzitter en lijsttrekker Lies van Aelst. ‘Reizigers die overstappen op regionale lijnen en vooral ook incidentele reizigers zouden hiermee een stuk beter af zijn.’

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is één systeem voor in- en uitchecken te duur. Dat is de reden dat het er voorlopig niet komt, zo meldde zij maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Van Aelst denkt daar anders over: ‘Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Alleen al de NS maakte de afgelopen jaren tientallen miljoenen wist, vooral ook door de exploitatie van vastgoed. Dit probleem speelt vooral buiten de Randstad en maakt het reizen daar onnodig veel gedoe. Een investering hierin zou de NS en het Rijk dus sieren.'

Door de marktwerking in het OV zijn regionale treinlijnen nu een lappendeken van verschillende vervoerders. Bij iedere overstap zijn reizigers tijd kwijt aan in- en uitchecken. Voor forenzen kan dit betekenen dat ze niet de hele reis met dalurenkorting kunnen reizen en daardoor hun kosten onnodig hoog zijn. Van Aelst: 'De minister kiest er ook nu dus voor de hogere kosten bij de reiziger te leggen, onacceptabel!'

Een nieuw systeem dat een einde maakt aan het omchecken is volgens van Aelst vooral hard nodig voor reizigers op de regionale lijnen en voor incidentele reizigers, die vaak niet weten dat ze opnieuw moeten in- en uitchecken bij het overstappen op een andere vervoerder. Van Aelst: 'Dit kun je ze ook niet kwalijk nemen, het systeem is namelijk enorm onlogisch en onklantvriendelijk.

Veel reizigers missen nu hun aansluitingen doordat ze lang in de rij staan voor het in- en uitchecken. Daarbij kosten vergissingen bij het in- en uitchecken vaak ook nog eens geld. Zo wordt reizen met OV een dure en frustrerende aangelegenheid, in plaats van het aantrekkelijke, milieuvriendelijke alternatief van de toekomst dat het zou moeten zijn.'