Kandidaat-Statenlid Inez Staarink: ‘Trots op initiatiefwet tegen het fokken van nertsen voor bont’

13 maart 2019

Foto: SP

SP-kandidate met hart voor dieren en natuur. Dat is onze nummer vier van de lijst: Inez Staarink (49) uit Leiden. Inez is trots op de initiatiefwet tegen het fokken van nertsen voor bont die ze in 2012 samen met collega’s door de Kamer loodste. Dankzij deze wet is dit per 2024 verboden! Ook als Statenlid wil ze zich storten op dierenwelzijn en natuur.

Inez is in het dagelijks leven beleidsmedewerker van de SP in de Tweede Kamer. Tot 2017 heeft ze zich gestort op de dossiers Landbouw en Natuur. De initiatiefwet tegen het fokken van nertsen voor bont was een van de belangrijke mijlpalen die ze bereikte.

Ook Zuid-Holland telt een aantal pelsdierfokkerijen. Als Inez gekozen wordt kunnen deze de komende jaren rekenen op haar volle aandacht. Naast dierenwelzijn wil Inez zich als Statenlid ook inzetten voor een gezonde, groene leefomgeving voor iedereen en voor klimaatrechtvaardigheid.

Klimaatrechtvaardigheid houdt dat de SP de kosten voor de energietransitie eerlijk wil verdelen. Dit kan door zwaar vervuilende sectoren via een C02-belasting te laten meebetalen aan het overgaan op schone energie. Nu draaien vooral de huishoudens hiervoor op, terwijl zij juist minder vervuilen.

Sociale Zaken
Na tien jaar op Natuur en Landbouw is Inez sinds 2017 medewerker Sociale Zaken van de SP-fractie in de Tweede Kamer. Hier zet Inez zich onder meer in voor de strijd tegen armoede, voor mensen met een arbeidsbeperking en voor een hoger minimumloon.