OV moet draaien om toegankelijkheid, zekerheid en veiligheid, niet om winst en rendement

17 maart 2019

Foto: SP

Namens de SP deed onze nummer drie Marije van Hell mee aan het verkiezingsdebat over OV van reizigersvereniging Rover in Rotterdam. De SP steunt de meeste ambities van Rover, zoals meer en duurzamer OV, maar gaat ook een stap verder. Om toegankelijkheid, betaalbaarheid, fijnmazigheid voor reizigers en baanzekerheid voor werknemers te garanderen, moet deze publieke voorziening weer in publieke handen komen.

Marije van Hell (22) is in het dagelijs leven laatsejaars student Climate&Management aan de Haagse Hogschool. Daardoor is ze bijna dagelijks bezig met de klimaatverandering en de energietransitie.

Haar pleidooi voor systeemverandering geldt niet alleen voor klimaatrechtvaardigheid, maar ook voor rechtvaardige en duurzame mobiliteit. ‘Bij het klimaat wordt het hoog tijd dat de overheid afdwingt dat de grote vervuilers de zwaarste lasten gaan dragen.

Op het gebied van OV is het hoog tijd voor veel betere toegankelijkheid, meer fijnmazigheid zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar wordt, meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

Van Hell is ook realistisch: ‘Op dit moment is er nog geen meerderheid voor ons idee. Daarom proberen we er binnen het huidige systeem het beste van te maken. De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Holland al veel bereikt, zoals extra investeringen in lagere tarieven.

Ook komt er een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid. Dit is belangrijk omdat de SP mobiliteit ziet als een grondrecht. Dit kunnen we alleen waarmaken als  mensen ook zonder auto snel van A naar B kunnen. Op dit moment is OV helaas vaak duurder en trager.

Dat moet veranderen, zodat het OV –ook in combinatie met bijvoorbeeld de fiets–  echt de aantrekkelijke, snelle en betaalbare vervoersoptie wordt die het zou moeten zijn. Het maakt Zuid-Holland aantrekkelijker en ook milieu en het klimaat zijn er zeker bij gebaat’.