Rietveldwoningen na protest gered van sloop!

11 april 2020

Rietveldwoningen na protest gered van sloop!

Foto: Wim Metselaar

Woningbouwvereniging Reeuwijk heeft besloten dat de 52 woningen in Reeuwijk gerenoveerd worden en niet gesloopt! De woningbouwvereniging nam dit besluit na protesten sinds 2017 van bewoners, de SP, de Rietveld stichting en het Cuyper genootschap. Met deze beslissing kunnen deze cultuurhistorische woningen zeker nog 25 jaar mee, waar de SP erg blij mee is. Fractievoorzitter Lies van Aelst: 'Het is goed dat we zuinig blijven op ons cultureel erfgoed én de betaalbare woningen die we hebben in onze provincie. Zeker in dit geval zou slopen bezopen zijn geweest. De SP is blij dat sloop van de baan is.'

Komende zomer worden de renovatieplannen door de woningbouwvereniging gepresenteerd. De SP is vooralsnog positief over de intentie om de jaren '70 elementen in ere te herstellen en de woningen energiezuiniger te maken. Dit mag echter niet leiden tot enorme huurstijgingen volgens Van Aelst: 'Het is goed dat er niet alleen gekeken wordt naar het herstellen van de woningen, maar ook het verbeteren van onder meer de energiezuinigheid. De bewoners van de woningen zouden hier wat ons betreft van moeten profiteren in de vorm van een lagere energierekening, dit moet niet teniet gedaan worden door grote huurstijgingen.' De SP fractie zal dit dossier op de voet blijven volgen de komende tijd.