Zuid-Hollandse afdelingen starten actie tegen huurverhoging: 0 is genoeg!

29 april 2020

Zuid-Hollandse afdelingen starten actie tegen huurverhoging: 0 is genoeg!

Foto: SP

Eergisteren vierde Nederland geen Koningsdag maar Woningsdag. Maar Woningsdag zou nog veel leuker zijn als iedereen een goede en betaalbare woning heeft. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. Velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel huishoudens in Nederland door de Coronacrisis te maken met een terugval in inkomen. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen wel nog verder omhoog. De SP is daarom de actie '0 is genoeg' gestart en roept iedereen op te tekenen voor het bevriezen van de huren. Ook voor de Zuid-Hollandse SP afdelingen was dit het startschot om de huurverhoging een halt toe te roepen. Zuid-Hollandse fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Wij pakken graag deze handschoen op met onze lokale afdelingen. In deze moeilijke tijd is het niet uit te leggen aan de inwoners van Zuid-Holland dat hun huur stijgt, terwijl de rekeningen zich al opstapelen en inkomen onzeker is. Het geld hoort gehaald te horen daar waar het zit en dat is niet bij huurders. Daarom moeten de huren bevroren worden.’

Teken hier voor het bevriezen van huren

In de Eerste Kamer werd vorige week een motie van SP senator Tiny Kox aangenomen om de huren te bevriezen. Het is belangrijk dat ook huurders van zich laten horen en hun verhuurder oproepen in te stemmen met een tijdelijke huurstop, gezien de uitspraak van de Eerste Kamer. Actie kan nu zeker helpen om zowel de minister als de verhuurders te bewegen tot het bevriezen van de huren.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: "De berichten stromen bij ons binnen. Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep. Per direct de huren bevriezen is noodzakelijk. Wij roepen dan ook iedereen op, huurder of niet, die deze mening deelt om steun uit te spreken. Zo laten we samen zien dat we willen dat de minister, wethouders en verhuurders deze noodzakelijke eerste stap zetten." Voor de SP is huurbevriezing slechts een eerste stap. Veel meer is nodig om uit de wooncrisis te komen.

De komende tijd zal SP Zuid-Holland zich hier maximaal voor in gaan zetten, want nul is genoeg!