Overvolle bussen op Arriva buslijn 470 Alphen a/d Rijn – Schiphol onacceptabel

25 januari 2021

Overvolle bussen op Arriva buslijn 470 Alphen a/d Rijn – Schiphol onacceptabel

Foto: SP / Omroep West

De Zuid-Hollandse SP-fractie heeft vernomen dat de vroege bussen op lijn 470 (Alphen a/d Rijn – Schiphol) overvol zitten. Dit blijkt uit berichten in het AD Groene Hart. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst heeft daarom vragen gesteld aan het Provinciebestuur: “Het kan en mag niet zo zijn dat ten tijde van een pandemie er sprake is van overvolle bussen. De veiligheid van reizigers en bus personeel moet gegarandeerd kunnen worden. Ik wil graag tekst en uitleg van het provinciebestuur hierover.”

Ook wil de SP weten of er op meer buslijnen en meer momenten op de dag te volle bussen rijden. De SP is van mening dat het inzetten van extra materieel juist in deze tijden van crisis van essentieel belang is. De concessie in Zuid-Holland Noord, waar buslijn 470 onder valt, is een Provinciale verantwoordelijkheid. Van Aelst: “Wij vinden als SP dat de provincie verantwoordelijkheid zou moeten nemen en direct in moet grijpen. Arriva moet zich daarnaast beseffen dat veiligheid voorop hoort te staan en niet de winst.” Van Aelst: “Juist nu zouden reizigers veilig met het OV moeten kunnen reizen, juist nu is de beschikbaarheid van OV van belang, daarom vinden wij als SP dat de provincie zich hier hard voor moet maken.”