Vragen SP over spoorincident Boskoop

1 december 2022

Vragen SP over spoorincident Boskoop

De Zuid-Hollandse Statenfractie van de SP is behoorlijk geschrokken van de botsing van een trein van R-Net met op het spoor gegooide fietsen, bij station Snijdelwijk in Boskoop. Het incident zorgde gelukkig niet voor gewonden, maar de materiële schade was aanzienlijk. De daders lijken niet te achterhalen door het ontbreken van camera’s. Aanleiding voor de SP om een aantal vragen te stellen aan het Provinciebestuur.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst: “Dit vandalisme is volslagen onacceptabel en had zelfs kunnen leiden tot gewonden en doden. Wat ons betreft wordt alles uit de kast gehaald om de daders alsnog te achterhalen. Denk daarbij aan een buurtonderzoek. Iemand moet toch iets gezien hebben als er acht fietsen op het spoor worden gegooid.”

De SP is terughoudend als het gaat om het plaatsen van toezichtcamera’s in de openbare ruimte. Voor verkeersveiligheid echter niet. Van Aelst: “De spoorbeheerder vraagt al langer om cameratoezicht ter plekke. Wij kunnen ons daar goed in vinden. Dit soort dingen mogen niet nog eens gebeuren”

Lees hier de vragen van de SP