Spitssluiting bruggen werkt niet en is slecht voor de binnenvaart

2 mei 2023

Spitssluiting bruggen werkt niet en is slecht voor de binnenvaart

Het gesloten houden van bruggen voor de binnenvaart in de spits is een heel slecht idee. Dat vinden diverse experts op het gebied van goederentransport over water. De SP is het van harte met ze eens. “Wij zijn voor de binnenvaart. De vaarwegen liggen er, maar worden onvoldoende benut. Heel dom, omdat je files zo makkelijk kunt bestrijden door meer binnenvaart te stimuleren”, aldus SP-fractievoorzitter Lies van Aelst in het programma ‘Studio Schuttevaer’ van 21 april.

Spitssluiting is weer een actueel thema geworden, nu veel Zuid-Hollandse politieke partijen zich ervoor hebben uitgesproken in hun programma’s. De SP maakt zich al langer hard voor de binnenvaart. Al in 2010 stelde de fractie de notitie op ‘Waar water is, is een weg’, waarin een vurig pleidooi werd gehouden voor het beter benutten van de vele mogelijkheden voor vervoer over water in de Provincie.

Van Aelst: “Het is eigenlijk pure logica. Eén schip vervoert de inhoud van vele vrachtwagens. De prijs per vervoerde ton per kilometer is veel lager dan bij wegtransport, het geeft minder uitstoot, minder filevorming en is dus veel duurzamer en er hoeft veel minder nieuw asfalt aangelegd te worden. Bovendien liggen veel bedrijventerreinen al aan water en scheelt het overlast van verkeer door wijken en steden.”

De binnenvaartsector is mordicus tegen spitssluiting van bruggen. Twee keer twee uur minder kunnen varen kan zomaar een dag vertraging opleveren, of zelfs een hele weekplanning overhoop gooien, zo was in het interview te horen. “Dan wordt het te duur en gaat alles weer de weg op”, aldus schipper Machiel Smitsman.

Lies van Aelst daarover: “Dat je in de file staat vanwege een open brug is bovendien ook een gevoelskwestie. Vaak staat de file dan iets verderop, of een stuk terug. Ik heb nooit begrepen waarom die economische belangen, die van het wegverkeer en de binnenvaart, niet goed met elkaar worden vergeleken. Veel partijen vinden kennelijk verkeer over de weg belangrijker dan verkeer over water, waarmee ze verkeer over water stevig duperen. De notitie uit 2010 van de SP was destijds behoorlijk urgent en dat is hij nu weer. We gaan er alles aan doen om het thema weer goed op de agenda te krijgen.”

Kijk hieronder het interview met Lies in Studio Schuttevaer.