Veer Maassluis-Rozenburg het slechtste van twee werelden

21 juni 2023

Veer Maassluis-Rozenburg het slechtste van twee werelden

SP: ‘Varende brug hoort niet onder OV-aanbesteding te vallen’

Een veerdienst is brugvervangend vervoer. Je kan er niet betalen met een OV-chipkaart, of ander abonnement. Hoe kan het dan dat dit als OV gezien wordt en aanbesteed? Net als andere bruggen zou deze varende brug in eigen beheer moeten worden uitgevoerd. Dat was één van de kernpunten uit het betoog van SP-fractievoorzitter Lies van Aelst in wederom een debat over het echec met het veer tussen Maassluis en Rozenburg. Ook pleitte zij met klem voor het meenemen van het ontslagen  personeel door de tijdelijke overnamekandidaat Damen.

Een hele trits insprekers had zich aangemeld voor de vergadering van de Statencommissie Bereikbaarheid en energie van 21 juni om zich te laten horen over de weggevallen veerdienst Maassluis-Rozenburg. Schrijnende verhalen over nodeloos omrijden, te laat komen op het werk, kinderen die niet meer terug konden naar huis uit school. ‘De bewoners en overheid kregen met de aanbestedingen het slechtste van twee werelden: in goede tijden strijken commerciële bedrijven de winst op, in slechte tijden dragen inwoners en overheid de lasten’, zo vatte van Aelst de situatie samen namens de SP. ‘Marktwerking die geen marktwerking is. Na drie mislukte pogingen is het tijd om ermee te stoppen en het als Provincie zelf op te pakken.’

Dat was ook de kern van het betoog van de vertegenwoordiger van de Dorpsraad Rozenburg, die een fel relaas hield over de handelwijze van vervoerder AquaSwets en de passieve en afwezige houding van de Provincie, die heeft weggekeken en niet heeft ingegrepen toen de afspraken uit de concessie werden geschonden. En passant had hij (CDA) nog een mooi compliment voor de SP, die zich naar zijn zeggen als enige partij consequent hard heeft gemaakt voor de bewoners van het eiland.

‘De behoefte is en blijft een autoveer én een fiets- en voetveer’, stelde van Aelst verder. ‘Voor tractoren, woon-werk reizen, school, studie, familiebezoek en soms ook voor ambulances. Langzaam gemotoriseerd verkeer is in de Blankenburgtunnel niet welkom. Het veer blijft noodzakelijk.’

Ze sloot haar betoog af met een pleidooi voor de medewerkers van de veerdienst, die van het ene op het andere moment op straat kwamen te staan en nog geen cent hebben gezien van hun achterstallig loon en vakantiegeld. Het verhaal gaat dat overnamekandidaat Damen nieuw personeel wil gaan werven. ‘Dit terwijl er gewoon een goede ploeg medewerkers klaarstaat. De SP roept de Gedeputeerde op om dit met Damen netter te regelen!’.

De vergadering kon niet op tijd worden afgerond. Gedeputeerde Baljeu moet nog vele gestelde vragen beantwoorden. Wordt vervolgd in de Statenvergadering van 5 juli, als ook het voorstel voor de tijdelijke overdracht aan Damen ter besluitvorming op tafel ligt.