Geesten langzaam rijper voor alternatieve bestemming Zestienhoven

27 juni 2023

Geesten langzaam rijper voor alternatieve bestemming Zestienhoven

Foto: SP

Al sinds jaar en dag verzet de SP zich tegen de ontoelaatbare herrie en luchtvervuiling van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), ofwel Zestienhoven. Sluiting van het vliegveld en de grond bestemmen voor woningbouw en groen is nuttiger en hard nodig. In het recent opgestelde coalitieakkoord van VVD-BBB-PvdA-GroenLinks-CDA staat nu een onderzoek opgenomen naar een mogelijk alternatief. De geesten worden langzaam rijper voor het idee, lijkt het.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is verheugd over deze wonderlijke wending: “Twee jaar geleden was het Provinciebestuur, met de VVD voorop, nog mordicus tegen zo’n onderzoek. Het vliegveld was een gegeven, was de grondhouding. Dat nu een coalitie mét die VVD aan boord wel bereid tot een onderzoek is een stap vooruit.”

Dat sluiting hiermee nog geen feit is beseft de SP ten volle. “Het is natuurlijk met flink wat zand tussen de tanden dat de voorstanders van de luchthaven dit hebben laten opnemen in het akkoord, maar het geeft ons wel handvatten om de druk er flink op te houden. Steeds meer partijen willen immers van Zestienhoven als vliegveld af”, aldus van Aelst.

De SP bepleit voor kortere afstanden een goed en betaalbaar spoorwegnetwerk, voor langere afstanden zal vliegen deels nodig blijven maar zou er bijvoorbeeld gekeken moeten worden naar een luchthaven verder van bewoond gebied.