SP: Kies nu voor toekomstbestendig autoveer Maassluis-Rozenburg

25 januari 2024

SP: Kies nu voor toekomstbestendig autoveer Maassluis-Rozenburg

Foto: Onbekend

Nog voordat het autoveer Maassluis-Rozenburg terug in de vaart komt – de bedoeling is over twee maanden – staat de toekomst van de dienst alweer ter discussie. Het Provinciebestuur vraagt zich af of de autopont nog nodig zal zijn als de Blankenburgtunnel klaar is. Voor de SP zijn nut en noodzaak echter ruimschoots aangetoond. Geen nieuw onderzoek, geen nieuwe aanbesteding, maar een toekomstbestendige veerdienst in Provinciale handen, stelt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst.

“Het is ronduit belachelijk dat we het hier nu weer over hebben. Voor de reizigers, maar ook voor het personeel is het noodzakelijk nu zekerheid te bieden. Er had allang een nieuwe boot moeten zijn, zoals ooit toegezegd. Nu zijn er steeds allerlei lapmiddelen nodig geweest om het schip de Blankenburg in de vaart te krijgen en te houden. Met enorme economische schade en sociale impact tot gevolg”, aldus van Aelst.

Ook het feit dat het Provinciebestuur toch weer denkt aan een aanbesteding is de SP een doorn in het oog. Van Aelst: “Geprobeerd en steevast mislukt. Er zijn kosten van onbekende hoogte gemaakt aan juridische en economische adviezen daarover. We willen weten hoeveel publiek geld daar tegenaan is gegooid. En: hoe verhouden de eenmalige subsidie, samen met de vele tonnen die in noodmaatregelen en onderhoud gestoken zijn, zich tot de kosten van een duurzaam nieuw schip? De extra kosten die mogelijk nog weer in het onderhoud en lapmaatregelen gaan zitten, kunnen we beter nu in een nieuw en duurzaam schip steken. Een schip met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Ook kan het schip, als blijkt dat er echt veel minder autoreizigers zijn, ook gewoon verkocht worden.”

De veerdienst houdt de gemoederen nu al zo’n 17 jaar bezig. In de vergadering van de commissie Bereikbaarheid en Economie op 24 januari pleitte van Aelst voor die duurzame oplossing. “Genoeg is genoeg. De noodzaak is keer op keer aangetoond. Zo min mogelijk in handen van marktpartijen, zeker als wij zoveel verantwoordelijkheid nemen voor controle op onderhoud, dan kan het maar beter ons schip zijn. Dan houden we het zelf in de hand en zijn we vele aanvullende kosten kwijt. Op papier hebben we straks marktwerking, in de realiteit garanderen wij omzet, reizigers en heel veel geld. Laten we het goed regelen, met een toekomstbestendige oplossing en een toekomstbestendig schip.”

Lees hier het bericht dat Dagblad 010 over de kwestie publiceerde.

Reacties

Mijn dochter is invalide en bezoek regelmatig kennissen op in Maassluis. Nu moet ik elke keer met de auto rond rijden ook als de tunnel er is ! Zo simpel met de veerboot effe op en neer !