Vragen over voorkeursbehandeling Damen Shipyards door Provinciebesturen

5 maart 2024

Vragen over voorkeursbehandeling Damen Shipyards door Provinciebesturen

Foto: Wikipedia

Vier Provinciebesturen stuurden een brief naar informateur Putters om toch vooral een mega-order voor de bouw van onderzeeërs te gunnen aan Damen Shipyards. Vreemd, zo vinden de SP en vier andere partijen, omdat ook een ander Zuid-Hollands bedrijf – IHC - meedingt hiernaar. Reden genoeg voor een aantal schriftelijke vragen. Op de valreep van haar Statenlidmaatschap is SP-fractievoorzitter Lies van Aelst eerste indiener.

Reden voor de brief aan Putters is dat de order anders naar een buitenlands bedrijf zou gaan, maar zowel bij Damen-SAAB als Naval-IHC is sprake van een gecombineerd Nederlands-buitenlandse partij.

Van Aelst: “Ik ben zeer verbaasd over de handelwijze van Zuid-Holland. Waarom zou je per se één bepaald Zuid-Hollands bedrijf de order willen toespelen. Zeker als je altijd zo enorm voor marktwerking bent als ons Provinciebestuur is dit een hele vreemde zet. Provincie en Damen zijn nauw met elkaar verbonden, sinds dit bedrijf ook de veerdienst Maassluis-Rozenburg uitvoert. Dat zal hier en daar wel wat gefronste wenkbrauwen opleveren en niet in het minst bij IHC.”

Het provinciebestuur trekt met haar oproep het idee van marktwerking in twijfel. Van Aelst: ‘Wat ons betreft eten we niet van twee walletjes waarbij de provincie bij OV de grootste voorstander van marktwerking is en het bij deze megaorder juist in eigen land wil houden. Dan moeten we de fundamentele discussie voeren. Voor ons is het duidelijk: marktwerking maakt meer stuk dan ons lief is. Laten andere partijen ook kleur bekennen.’

De Gedeputeerde heeft zes weken de tijd voor de beantwoording.

Lees hier de ingediende vragen.