Chemours, nul uit de pijp en nul uit de poort

18 juni 2024

Chemours, nul uit de pijp en nul uit de poort

Foto: SP

Afgelopen zaterdag demonstreerden we voor de zoveelste keer in Dordrecht tegen de PFAS-vervuiling van Chemours. In tegenstelling tot andere zaterdagen, wanneer er (al jaren) wekelijks voor de poort wordt gedemonstreerd, was het nu een grote demonstratie. Vanaf de binnenstad werd zo’n 5 km gelopen naar de poort van Chemours en het wat verderop liggende manifestatieterrein. Het was goed om te zien dat er naast veel lokale SP’ers, een tweetal SP-Tweede Kamerleden en een SP-Statenlid, ook veel andere partijen en organisaties aanwezig waren.

Inmiddels is Chemours, voorheen Dupont, door de rechter verantwoordelijk gesteld voor de PFAS/PFOA-vervuiling in de Zuid-Hollandse delta van 1984 tot 1998. De rechtszaak voor de periode daarna loopt nog en uiteraard gaat het bedrijf in beroep tegen deze uitspraak. Mocht het ooit tot een uitspraak komen die overeind blijft en Chemours dwingt te gaan betalen - de schattingen gaan uit van vele miljarden - voor het opruimen van de door haar veroorzaakte vervuiling, dan zal het bedrijf waarschijnlijk failliet gaan en de kosten voor het opruimen van deze kankerverwekkende stoffen geheel voor rekening van de Nederlandse samenleving laten. Maar gelukkig is dan in ieder geval de poort dicht.

Foto: SP

Tijdens de demonstratie scandeerden we uit volle borst de tekst: “Nul uit de pijp”. Hoewel dat natuurlijk goed klonk, betekent dat helaas niet het einde van het probleem van de PFAS (GenX e.d.)-vervuiling. Sterker nog: de uitstoot is, voorkomende incidenten daargelaten, de afgelopen jaren aanzienlijk teruggebracht. Maar door het filteren van de uitstoot verlaat het afval, dus de PFAS-vervuiling, nu via de poort het bedrijf. Dat lijkt positief en dat zou het ook zijn als dit afval goed wordt verwerkt. Helaas is dit niet het geval. Dit heeft te maken met het transport, waarvoor weer andere Europese regels gelden, enerzijds en de verwerking, door verbranding onder hoge temperaturen, anderzijds.

Fouten bij het schoonmaken van het transportmiddel in het verleden hebben onder meer gezorgd voor PFAS-vervuiling elders in het land. Bij de verbranding door het Belgische bedrijf Indaver, gevestigd in Antwerpen, die het PFAS-afval voor Chemours verwerkt, bleek dat dit afval toch niet helemaal wordt vernietigd, maar deels via de pijp van Indaver in de lucht en de Schelde terecht komt. Waarna het gewoon weer in ons land terecht komt en het eten van vis en garnalen uit de Westerschelde wordt ontraden.

De SP is van mening dat niet alleen de uitstoot van Chemours naar nul moet worden teruggebracht, maar ook dat er geen afval meer via de poort mag worden afgevoerd. Alleen als er een100% garantie is dat het transport veilig kan en er bij de verwerking van PFAS geen gevaarlijke stoffen meer vrijkomen mag het bedrijf de productie van PFAS voortzetten. Dat betekent wat de SP betreft, aldus fractievoorzitter Frank Johan Hoogendam, dat het bedrijf de productie van PFAS per direct moet stopzetten, tot aan bovengenoemde voorwaarden is voldaan.