SP: Provincie moet personeelstekort streekvervoer echt oplossen

5 juni 2024

SP: Provincie moet personeelstekort streekvervoer echt oplossen

Foto: SP

De SP wil weten wat het provinciebestuur doet om het chauffeurstekort in het streekvervoer aan te pakken en heeft hierover Statenvragen gesteld. Het tekort aan chauffeurs zorgt voor overmatige uitval van ritten en een torenhoge werkdruk onder het personeel.

SP-Statenlid Iris van de Kolk: “We horen van reizigers steeds vaker over uitgeklede dienstregelingen of het compleet opheffen van buslijnen. Buschauffeurs beschikken over te weinig collega’s en worden overvraagd door onder meer Arriva, Qbuzz en Connexxion, dat bij de aanbesteding meer vervoer heeft beloofd dan het heeft kunnen waarmaken. De optelsom van onregelmatige diensten, overuren en korte pauzetijden leidt tot uitgeputte chauffeurs, met als gevolg ziekteverzuim tot wel dertig procent.”

De SP-fractie wil dat het provinciebestuur met maatregelen komt om meer nieuwe chauffeurs aan te trekken, ze langdurig in dienst te houden en de werkdruk voor chauffeurs te verlagen.

Van de Kolk: “Het tekort aan chauffeurs speelt nu al jaren en de provincie blijft lijdzaam toekijken hoe de markt ons openbaar vervoer uitknijpt ten koste van medewerkers en reizigers. Wat de SP betreft stoppen we met het door Europa verplichte privatiseren van openbaar vervoer en gaat de provincie voortaan zelf haar busvervoer organiseren, met vaste dienstverbanden voor chauffeurs en een betrouwbare dienstregeling voor de reiziger.”

Lees hier de vragen van Iris.