Gesteggel over omvang villawijk Duivenvoordecorridor

15 oktober 2024

Gesteggel over omvang villawijk Duivenvoordecorridor

Foto: Omroep West

De Algemene Vereniging voor Natuurbescherming (AVN) ligt overhoop met de gemeente Leidschendam-Voorburg over het maximaal te bebouwen terrein in de zogeheten Duivenvoordecorridor (foto hierboven). Kern van het dispuut is welke gesloopte gebouwen en andere aanwezige bebouwing wel en niet meegerekend kunnen worden bij de 15% oppervlakte die voor woningbouw bestemd mag worden. De SP wil het ook weten en stelde vragen aan het Provinciebestuur.

SP-Statenlid Iris van de Kolk stelde de vragen. “Het gaat om de vraag of met de huidige plannen van de gemeente is voldaan aan een bestuursconvenant uit 2003, waarin was opgenomen dat 15% van de gesloopte kassen en bedrijfsgebouwen herontwikkeld  mag worden met woningen. De rest was bestemd voor natuurontwikkeling. Nu is er echter ook 30.000 vierkante meter aan waterbassins is meegeteld door de gemeente. Het kan niet allebei kloppen, dus willen we weten hoe het echt zit.”

Volgens de gemeente zou de Provincie akkoord zijn gegaan met de vergroting van het bouwareaal en dat ook hebben goedgekeurd in de subsidieverantwoording.

Van de Kolk: “Als SP hechten we veel waarde aan het nakomen van gemaakte afspraken, ook al dateren die van meer dan 20 jaar geleden. Natuurontwikkeling is keihard nodig en de Provincie en heeft voor ons de voorkeur boven de bouw van een grotere villawijk, want dat wordt het. Mocht de AVN gelijk krijgen, dan zijn we als SP benieuwd welke stappen het Provinciebestuur van plan is te nemen om de zaak recht te breien.”

Lees hier de vragen van de SP.