Veer Kop van 't land kan vooralsnog tot 2015 vooruit

22 november 2013

Veer Kop van 't land kan vooralsnog tot 2015 vooruit

Tijdens een werkbezoek afgelopen dinsdag bleek opnieuw hoe belangrijk het is dat het Veer Kop van ’t Land tussen Dordrecht en Werkendam behouden blijft. De huidige subsidie van de gemeente Dordrecht loopt in elk geval tot 2015. Voor de periode daarna moet er zo snel mogelijk een goede oplossing komen.

Tijdens het werkbezoek bleek opnieuw hoe onmisbaar het veer is voor forenzen, recreanten en vele anderen. Zo maakt onder meer een bus voor leerlingenvervoer gebruik van de pont. Hetzelfde geldt voor agrariërs die met hun landbouwvoertuigen de Rijksweg niet op mogen.

Daarnaast heeft het veer tussen Dordrecht en Werkendam een belangrijke toerististische waarde: de pont ligt op diverse populaire routes voor motoren, fietsers en wandelaars. Ook is het veer van groot belang bij het onderhoud aan bruggen en wegen in de regio.

Omrijden via Gorinchem
Als het veer zou verdwijnen, betekent dit dat de vele gebruikers moeten omrijden via Gorinchem. 'Deze vele kilometers extra over de weg leven veel extra uitstoot op', aldus SP-Statenlid Lies van Aelst. 'Behalve voor milieuschade zorgt dit ook voor veel extra druk op de toch al volle wegen'.

Samen met een aantal leden van de SP-afdeling Dordrecht sprak Statenlid Lies Van Aelst tijdens het werkbezoek onder meer met de heer Ottevanger van Aqua BV. Dit bedrijf heeft de huidige concessie voor het veer, oftewel het recht om de veerdienst nog tot 2015 te verzorgen.