h

AD GH: Veerpont speelbal van de provincies

23 augustus 2008

AD GH: Veerpont speelbal van de provincies

Door RIK SNEIJDER
GROENE HART - Verhogen van de prijs voor een oversteek met een pontje is geen goed plan. Dat vinden niet alleen de veerbazen, maar ook provinciale politici, zoals die van de SP in Zuid-Holland. Deze partij wil dat de provincies de veerdiensten financieel helpen. ,,De overheid is verantwoordelijk voor het wegennet,’’ licht Lies van Aalst van de SP toe. ,,De veerdiensten maken daar onderdeel van uit.’’

Door onder meer de gestegen brandstofprijzen komt een aantal rederijen in Zuid-Holland en Utrecht in de financiële problemen. Ze dreigen hun prijzen te moeten verhogen. Eerder hebben enkele Zuid-Hollandse veerdiensten bij de provincie aandacht gevraagd voor de gestegen brandstofprijzen. Het provinciebestuur stelt dat dit nu eenmaal een bedrijfsrisico is en vindt dat die kosten verrekend moeten worden in de tarieven.

De SP-Statenfractie van Zuid-Holland wil echter van Gedeputeerde Staten weten of zij het belang van het verminderen van files en het aantal kilometers inzien en of zij bereid zijn de veerdiensten te steunen. Overigens zijn er elders in het land wel degelijk provincies die om deze reden bijspringen, zoals Gelderland.

Zuid-Holland heeft vanaf september wel een fonds van 4,4 miljoen euro om investeringen in veerboten te vergemakkelijken. ,,Dat is niet toereikend,’’ stelt Van Aalst vast. Zuid-Holland alleen al kent zo’n vijftig pontjes en onderhoud of vervanging van duurzame onderdelen is kostbaar. Het kan wel een deel van de oplossing zijn omdat het moderniseren van de boten betekent dat zij zuiniger gaan varen. Van Aalst: ,,Het is de taak van de provincie om te zorgen dat deze veren blijven bestaan en dat een oplossing wordt gevonden. Dit kan zo niet langer.’’

De veerdienst tussen Schoonhoven en Gelkenes is de grootste in de regio. De veerman rekent hardop uit dat hij dit jaar al 40.000 euro meer aan brandstof heeft uitgegeven dan vorig jaar.

Pontbaas Gert Bouter in Gouderak zegt dat hij voor zijn boot, waarop maximaal twee auto’s kunnen, nu 1200 euro aan brandstof per week kwijt is. Dat is honderden euro’s meer dan jaren geleden.

,,En dan heb je het nog niet eens over de smeeroliën. Die zijn ook zo ontzettend duur geworden,’’ zegt Bouter. ,,De overheid zegt dat dit het risico van de ondernemer is. Maar als je deze brandstofkosten, zoals in een normaal bedrijf, zou willen verrekenen in de tarieven, steekt diezelfde overheid er een stokje voor. Dat is krom.’’

Wouter van Leersum heeft een fiets- en voetveer over het Paddegat tussen Woubrugge en Roelofarendsveen. Hij is al veertien jaar exploitant. ,,Vorig jaar was al slecht maar dit jaar slaat alles,’’ zegt hij moedeloos. Van Leersum schat dat hij jaarlijk tussen de 65.000 en de 70.000 mensen vervoert. Maar hij heeft er dit jaar al 15.000 mensen minder overgezet dan vorig jaar.

,,Je inkomsten nemen dus af, terwijl de kosten alleen maar stijgen. Dat zijn de brandstofprijzen, maar ook het onderhoud en de inspecties die je moet laten verrichten.’’

De pontman moet het hebben van grote groepen recreanten. Hoe voller de boot, hoe beter. ,,Er zijn in het voor- en naseizoen ook dagen dat je maar vijf of zes fietsers overzet. Dan verlies je er alleen maar op. En dat zien de mensen op een drukke zomerse dag niet. Dan denken ze dat je een grootverdiener bent.’’

Zie ook:
Website AD Groene Hart

U bent hier