Krokodillentranen CDA om verdwijnen bushalte De Gravenhorst in Dordrecht

22 februari 2011

Krokodillentranen CDA om verdwijnen bushalte De Gravenhorst in Dordrecht

De ophef van het CDA over het verdwijnen van de bushalte van verzorgingshuis De Gravenhorst in Dordrecht is slechts verkiezingstaal. “Dit zijn krokodillentranen.” Dat stelt Statenfractievoorzitter Bart Vermeulen van de SP in reactie op de schriftelijke vragen van het CDA. De SP is het eens dat het verdwijnen van de bushalte een slechte zaak is en dat die zo snel mogelijk terug moet komen, maar verwijt het CDA zich 4 jaar lang niet om het openbaar vervoer bekommerd te hebben.

SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen: “Al in 2007 deden we als SP het voorstel dat voorzieningen zoals verzorgingshuizen binnen 200 meter een bushalte moeten hebben. Het CDA stemde tegen dat voorstel. Bij ieder andere opgeheven buslijn waar de SP de afgelopen jaren tegen in verzet kwam zei de CDA-gedeputeerde dat hij daar niets aan wilde doen en in het dorp Langeraar laat het provinciebestuur in de vorm van diezelfde CDA-gedeputeerde de bewoners van verzorgingshuis Aarhoeve zelfs 2.730 meter lopen naar de bushalte. Al die tijd heeft het CDA niets gedaan voor het openbaar vervoer.”

De SP wil het CDA echter graag houden aan hun zorgen rondom de bereikbaarheid van zorginstellingen. Afgelopen maandag bracht de SP het rapport “Openbaar Vervoer voor iedereen” uit met daarin onder andere opnieuw een pleidooi voor een betere bereikbaarheid van zorginstellingen, scholen, bedrijventerreinen en kleinere plaatsen.

“Wat we in 2007 als voorstel deden, dat staat nog steeds overeind. Maar we kunnen met dit rapport ook precies aantonen waar het mis gaat en wat we daar concreet aan kunnen doen. Hopelijk laat het CDA zich nu wel overtuigen en is hun bezorgdheid over de bereikbaarheid van De Gravenhorst niet alleen iets voor de verkiezingen” aldus SP-er Vermeulen.