Terugvragen restsaldo OV-chip stuk eenvoudiger

29 november 2016

Terugvragen restsaldo OV-chip stuk eenvoudiger

Foto: MBZH

De SP trok eind vorig jaar samen met D66 en VVD aan de bel over de restsaldo’s op verlopen anonieme OV-chipkaarten. Tot ergernis van de partijen en van veel reizigers belandden deze bedragen vaak in de zakken van de NS en enkele andere grote vervoerders, omdat terugvragen ervan heel lastig was. Inmiddels is het terugvragen gelukkig een stuk eenvoudiger gemaakt.

Op verzoek van SP, D66 en VVD in Provinciale Staten heeft vervoersgedeputeerde Floor Vermeulen er bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu op aangedrongen dat de situatie rond de restsaldo's op OV-chipkaarten verbeterd moest worden. Dit is nu grotendeels geregeld.

Saldo op persoonlijke OV-chipkaarten tot dertig euro wordt nu teruggeven aan de balie van de vervoerders. Dit kost één euro aan administratiekosten. Voor anonieme (verlopen) kaarten moet een formulier worden ingevuld en legitimatie getoond. Ook hiervoor zijn de administratiekosten één euro.

Saldo van meer dan dertig euro wordt nooit contant teruggegeven, maar overgemaakt op je bankrekening. Ook hiervoor moet een formulier worden ingevuld (zie onderstaande link). Voor bedragen boven dertig euro betaal je geen administratiekosten.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is overwegend positief: ‘Het is goed dat het terugvragen van saldo nu een stuk makkelijker is. Beter zou zijn als ook alle niet teruggevraagde-bedragen niet meer in de zakken van afzonderlijke vervoerders belanden, maar ten goede komen aan verbetering van het hele OV’.

Meer informatie: