'Belachelijke winst bij Translink'

14 februari 2017

'Belachelijke winst bij Translink'

Foto: MBZH

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst vindt het een goede zaak dat staatssecretaris Dijksma ingrijpt bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaarten. Ze gaat ervoor zorgen dat het terugvragen van restsaldo op verlopen OV-chipkaarten eindelijk echt makkelijk, snel en anoniem kan. Wat de SP betreft is dit echter niet het enige wat beter kan bij Translink.

Vandaag bleek dat er niet alleen nog miljoenen aan restsaldo’s op verlopen OV-chipkaarten staan. Translink blijkt de afgelopen vijf jaar als bedrijf maar liefst 55 miljoen euro winst te hebben gemaakt. Dit is tegen de afspraken, omdat de kaart alleen kostendekkend zou zijn.

Van Aelst: ‘De SP heeft vanaf het begin gezegd dat de OV-chipkaart bij de eerste aanschaf en reguliere vervanging eigenlijk gratis moet zijn. Dat heeft niks te maken met gratis bier, maar alles met het effectief stimuleren van OV-gebruik. Dat is goed voor het milieu én voor de mobilteit.’

Een OV-chipkaart kost nu nog 7,50. ‘Voor mensen met weinig geld, voor toeristen en andere incidentele OV-reizigers is dit veel te hoog’, aldus Van Aelst. Ze vergelijkt het met een supermarkt: ‘Iedereen zou het ook gek vinden als je eerst flink moet betalen voor je iets te eten kan kopen’.

Meer informatie: