Uitplaatsen heli's geen excuus voor uitbreiding RTHA

7 april 2017

Uitplaatsen heli's geen excuus voor uitbreiding RTHA

Foto: MBZH

Het verplaatsen van traumaheli’s en ander maatschappelijk helikopterverkeer mag niet leiden tot meer overlastgevende vluchten van commerciële vliegtuigen. Dit stelde SP-fractievoorzitter Lies van Aelst afgelopen woensdag tijdens het debat over het draagvlak voor de door de luchthaven gewenste forse uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

De Statencommissie Verkeer en Milieu besprak afgelopen woensdag het advies van verkenner Joost Schrijnen over mogelijke uitbreiding van RTHA. Schrijnen constateert weinig draagvlak voor uitbreiding van de geluidsruimte van de luchthaven, maar ziet wel mogelijkheden om extra (geluids-)ruimte te creëren door het uitplaatsen van het helikopterverkeer. Dit beslaat nu ongeveer een kwart van de geluidsruimte.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is hier fel op tegen: ‘De afgelopen tien jaar was er al een enorme toename van commerciële vluchten, met alle nadelige effecten van dien. Verplaatsen van het helikopterverkeer naar een nieuwe, minder overlastgevende locatie kan best een goed idee zijn. Zolang de hierdoor vrijgekomen geluidsruimte maar niet wordt opgevuld met extra overlastgevende vliegtuigen. Dit zou namelijk voor nóg meer overlast en uitstoot zorgen.’

Het provinciebestuur komt naar verwachting in juni samen met de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland met een concept-advies namens de regio over de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport. De commissie zal dit dan bespreken. Vervolgens zal de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een nieuw Luchthavenbesluit nemen. Wat de SP betreft is dit dus zonder extra geluidsruimte.​

Meer informatie: