Archeo HotSpot Alphen: leuk, leerzaam & laagdrempelig

3 mei 2017

Archeo HotSpot Alphen: leuk, leerzaam & laagdrempelig

Foto: SP

‘Wat Alphen archeologisch zo bijzonder maakt is de...modder’, vertelt archeologe Stefanie Hoss. ‘Romeinse helmen, messen, kookpotten, hele schepen: juist door die typische zwarte zuurstofarme modder is alles hier perfect bewaard gebleven'. Dankzij subsidie van de provincie biedt de Archeo HotSpot Romeinse Vicus Alphen tot en met zes mei een bijzonder –en gratis toegankelijk– inkijkje in het Romeinse dagelijks leven.

SP-Statenlid Wim Metselaar bezocht de tijdelijke ‘pop-up’-tentoonstelling in theater Castellum op het Alphense Rijnplein afgelopen vrijdag. ‘Bijzonder verrassend’, aldus Metselaar. ‘Het team van archeologen is enorm bevlogen.

Ze vertellen het verhaal van gewone mensen in de Romeinse tijd: boeren, ambachtslieden, familie van soldaten. Wat aten ze? Welke gereedschappen hadden ze? Wat droegen ze? Geschiedenis gaat zo vaak over ‘belangrijke personen’. Heel goed om ook deze kant te zien en te horen.'

De tentoonstelling is ook erg leuk voor kinderen. Ze mogen meehelpen met het archeologisch onderzoek en er is een speciale Romeinenspeurtocht. Daarnaast geven leden van het Stadsgilde rondleidingen langs de –soms goed verborgen– Romeinse sporen in de Alphense binnenstad.

Vondsten
De Archehotspot maakt gebruik van eerder gedane archeologische vondsten in en rond Alphen aan den Rijn. Nieuw is dat de archeologen zich niet richten op het militaire fort dat in Alphen stond, maar op het dagelijkse leven in het dorp eromheen, de zogenoemde ‘Vicus’.

Subsidie
De Pop-Up Archeo Hotspot Vicus Alphen aan den Rijn is mede mogelijk gemaakt dankzij de subsidieregeling publieksbereik archeologie van de provincie. Deze werd in 2016 ingesteld op initiaatief van de SP. In het najaar volgt een nieuwe editie van de Archeo Hotspot.

Meer informatie: