Werkbezoek buitenplaats Berbice in Voorschoten

24 mei 2017

Werkbezoek buitenplaats Berbice in Voorschoten

Foto: Wim Metselaar

‘De restauratie van dit landhuis vergt veel onderzoek en vakmanschap. De kennis en ervaring die hier wordt opgedaan, is ook zeer waardevol voor behoud van andere monumenten’, aldus SP-Statenlid Wim Metselaar over het werkbezoek aan Berbice in Voorschoten op 17 mei. Behalve het landhuis heeft Berbice ook prachtige tuinen en een boeiende geschiedenis.

Naast de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het Prins Bernhard Cultuurfonds en diverse andere fondsen, heeft ook de provincie Zuid-Holland in 2013 350.000 euro bijgedragen aan de restauratie van Berbice.

Metselaar: ‘De steun van de provincie aan deze prachtige buitenplaats is goed besteed. Dankzij de enorme inzet van vakmensen en vele vrijwilligers die het hele jaar door actief zijn, wordt de geschiedenis van Berbice weer beleefbaar.’

Een heel bijzondere geschiedenis, die niet alleen ver terug gaat in de tijd, maar waaraan ook recent nog een opmerkelijk hoofdstuk is toegevoegd.