Goed nieuws voor Reeuwijkse Rietveldwoningen: sloop vooralsnog van de baan

13 december 2017

Goed nieuws voor Reeuwijkse Rietveldwoningen: sloop vooralsnog van de baan

Foto: Wim Metselaar

Dankzij zogenoemde ‘voorbescherming’ door de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, mag er niks aan de woningen gebeuren zonder advies van de gemeentelijke erfgoedcommissie. Dit betekent dat sloop gelukkig voorlopig van de baan is. Naar aanleiding van vragen van SP-Statenlid Wim Metselaar zet ook de provincie Zuid-Holland zich in voor definitief behoud van de Reeuwijkse Rietveldwoningen.

Statenlid Wim Metselaar trok twee weken geleden aan de bel bij het provinciebestuur vanwege mogelijke sloop van de Rietveldwoningen in de Jan van Hoofstraat, de Van Goghstraat en aan de Erasmusweg in Reeuwijk-Brug.

‘Sociale huurwoningen van de hand van Rietveld zijn bijzonder zeldzaam', aldus Metselaar. ‘Aangezien de bewoners hier ook nog eens heel fijn wonen, zijn we blij dat ook de provincie zich gaat inzetten om de woningen te behouden’.

In antwoord op de vragen van de SP erkent het provinciebestuur dat de woningen waardevol cultureel erfgoed zijn. Dit is in lijn met eerdere uitspraken  van deskundigen van de landelijke  monumentenstichting Het Cuypersgenootschap. Volgens hen is renovatie goed mogelijk.

Vervolgstappen
Op korte termijn publiceert de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een nieuwe Nota Cultuurhistorie. Omdat in de jaren 1980 veel oorspronkelijke kenmerken verloren zijn gegaan, krijgen de Rietveldwoningen hierop de score ‘redelijk’, maar dit is genoeg voor een (voor-)beschermde status.

Daarnaast was de gemeente al van plan om samen met de woningbouwvereniging, de bewoners, de erfgoedcommissie en erfgoedinstellingen een ‘breed overleg’ te organiseren over de toekomst van de woningen. Dankzij de vragen van de SP doet nu ook de provincie Zuid-Holland mee.

De provincie stelt niet alleen de erfgoedkennis van eigen deskundigen ter beschikking, maar zorgt er ook voor dat ook het Erfgoedhuis Zuid-Holland en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bij het overleg worden betrokken.

Meer informatie: