Ontwikkelingen Reeuwijkse Rietveldwoningen: werkbezoek en voorlopig sloopverbod van kracht

2 februari 2018

Foto: Wim Metselaar

SP-Statenlid Wim Metselaar bezocht op 25 januari opnieuw de Reeuwijkse Rietveldwoningen. Dit keer in het kader van een uitgebreid werkbezoek, waarvoor ook SP-Kamerlid Sandra Beckerman, de Stichting Erven Rietveld en vele andere deskundigen waren uitgenodigd. Twee dagen later nam de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk het Voorbereidingsbesluit cultuurhistorisch waardevolle panden, waardoor er nu officieel een voorlopig sloopverbod geldt.

Tijdens de bijeenkomst ‘De toekomst van de Rietveldwoningen in Reeuwijk’ op maandag 25 januari presenteerde Erik Slothouber, onderzoeker en docent aan de Rietveldacademie, het onderzoeksrapport van de Stichting Erven Rietveld over de toekomst van het wooncomplex.

Metselaar: ‘De woningen waren voor Rietveld een belangrijk sociaal project. Wooncomfort voor de huurders ging hem aan het hart. Dit blijkt uit vele innovaties in de woningen, zoals de bijzonder lichte woonkamers door de verlaagde keukens. Dit is uniek voor sociale woningbouw en zeker in die tijd.

Ook een uniek sociaal aspect is het ‘om-en-om'-concept van de woningen, waardoor de bewoners op een beperkt oppervlak toch veel privacy krijgen. Dit geeft het hele complex historische waarde. Ook hierom pleit de Stichting Erven Rietveld met passie tegen sloop en voor renovatie van het complex.’

Raadsvergadering
Het woongenot dat Rietveld beoogde, wordt door de huidige bewoners ondanks de verouderde staat van de woningen nog steeds bijzonder gewaardeerd. Voorafgaand aan de raadsvergadering vorige week woensdag, boden zij daarom een petitie aan voor behoud van het complex.

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er onder de politici zeker animo is om de woningen te behouden. De hoop is nu dat dit door een combinatie van verschillende subsidies en (fiscale) maatregelen ook in de ogen van de woningbouwvereniging haalbaar wordt.

Het sloopverbod op grond van het Voorbereidingsbesluit cultuurhistorisch waardevolle panden geldt tot deze zomer. Dan moet duidelijk worden of de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de Rietveldwoningen definitief gaat beschermen op grond van het bestemmingsplan.

Meer informatie: