Zuid-Holland best scorende provincie in jaarlijkse Klantenbarometer OV; waardering Waterbus weer opvallend hoog

30 maart 2018

Zuid-Holland scoorde over 2017 goed in de jaarlijkse Klantenbarometer OV. Met een gemiddelde reizigerswaardering van 7,7 deed Zuid-Holland het zelfs het best van alle provincies. Ook de waardering voor de Waterbus is weer opvallend hoog. Het innovatieve openbaar vervoer over water tussen Dordrecht-Rotterdam-Drechtsteden scoorde net als over 2016 een 8,5. SP-gedeputeerde Rik Janssen reageert enthousiast: ‘Daar doen we het voor’.

Janssen: ‘Met verbeterde overstapmogelijkheden op ander ov, extra vaarten en voorzieningen als deelfietsen en een kiosk hebben we afgelopen jaar weer flink in de Waterbus geïnvesteerd. We zijn blij dat dit door de reiziger ook zo wordt gewaardeerd’.

Reizigers konden in het onderzoek ook verbeterpunten voor volgend jaar aandragen. Voor de Waterbus werden hierbij genoemd: niks (27%), informatie bij vertragingen (21%) en het aantal vaarten in de dienstregeling, oftewel de vaarfrequentie: 16%.

OV-onderdelen
De Waterbus, officieel de ‘Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en Drechtsteden’, is één van de zes OV-onderdelen in Zuid-Holland die ook het afgelopen jaar  zijn onderzocht voor de jaarlijkse Klantenbaromter OV.

Ook voor de andere onderdelen –de treindienst Alphen-Gouda, de MerwedelingeLijn en de busconcessiegebieden Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zuid-Holland Noord en de DAV-regio– geldt dat de algemene waardering in 2017 gelijk of iets hoger was dan vorig jaar.

CROW
De jaarlijkse Klantenbarometer OV wordt uitgevoerd door CROW. Deze afkorting stond oorspronkelijk voor Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. CROW is nu een non-profit kennisinstituut.

Meer informatie: