Provinciebestuur deelt zorgen SP over nieuwe tegenvallers spoorcorridor Leiden-Utrecht

6 september 2018

Foto: SP

Hoewel de extra treinen Utrecht-Leiden eigenlijk dit jaar al hadden moeten rijden, kwam ProRail vlak voor deze zomer met nieuwe tegenvallers. Voor de versnelde-intercity-variant zou voor versteviging van de ondergrond van het spoor 175 miljoen extra nodig zijn en voor spoorverdubbeling bij Bodegraven zo’n 65 tot 85 miljoen. Het provinciebestuur was net als de SP verbaasd en geïrriteerd over dit nieuws, zo blijkt uit de antwoorden op onze schriftelijke vragen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst stelde half juli schriftelijke vragen over het slechte nieuws van ProRail. Ze was niet blij met de hoge extra kosten en met de timing van het bericht, aangezien ProRail al jarenlang met de aanpak van het spoor tussen Leiden en Utrecht bezig is. ‘Hoe kan het dan dat nu pas onderzoek is gedaan naar de veiligheid van dit traject?’, aldus Van Aelst.

Het provinciebestuur bevestigde gisteren in de antwoorden op de schriftelijke vragen onze gevoelens te delen. Inmiddels is het ook met ProRail en het ministerie van Infrastructuur&Waterstaat in gesprek over de kwestie. Verder zou ProRail tijdens een stuurgroepvergadering van 28 juni hebben aangegeven zelf ook verrast te zijn door de omvang van de problematiek.

Duidelijkheid
Van Aelst: ‘Het is goed te horen dat het provinciebestuur onze zorgen deelt en in overleg is. Maar er moet nu wel snel duidelijkheid komen over het hele dossier. We begonnen ooit in 2012 met afspraken over twee sprinters en twee intercity’s per uur in 2018, deels over nieuw aangelegd dubbelspoor en ook over nieuwe stations bij Hazerswoude-Koudekerk en  Zoeterwoude-Meerburg. Dit is allemaal onzeker of niet gehaald.’

Daarbij erkennen we zeker de problemen in het gebied, zoals de zachte ondergrond door de veenbodem en de bodemdaling. Het is op zich ook juist goed dat hier grondig onderzoek naar wordt gedaan.Veiligheid staat ook voor ons voorop. Maar ook hier geldt dat dit alles niet eindeloos kan duren en dat er snel duidelijkheid moet komen over wat verantwoord en haalbaar is. Dan kunnen we eindelijk aan de slag.’

Meer informatie: