Veiligheid en reizigers met een beperking beter af met steward op elke trein MerwedeLingeLijn

7 december 2018

Foto: Mediabank PZH

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wil de nieuwe vervoerder Qbuzz niet meer standaard op elke trein van de MerwedeLingeLijn een steward inzetten. De SP en de VVD zijn bezorgd over de gevolgen hiervan voor de veiligheid en voor mensen met een beperking. Het zou daarom goed zijn als het besluit wordt teruggedraaid.

Doordat de huidige vervoerder Arriva (tot 9 december) altijd standaard op iedere trein een steward inzet, gaven reizigers de afgelopen jaren aan zich juist erg veilig te voelen op de MerwedeLingeLijn. Ook is het aantal zwartrijders teruggebracht tot bijna nul.

‘Een steward op elke trein betekent daarnaast dat er altijd een aanspreekpunt is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of met een rolstoel reizen,' aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ook daarom is het zonde om met deze succesvolle regeling te stoppen.’

We roepen het provinciebestuur daarom op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Ook willen we weten of het stopzetten van de regeling wel in lijn is met de eisen die de provincie in de concessie stelt.