Zuid-Holland waarschuwt Frankrijk voor Chemours op initiatief SP

11 januari 2024

Zuid-Holland waarschuwt Frankrijk voor Chemours op initiatief SP

De Provincie Zuid-Holland heeft een waarschuwende brief over Chemours uitgedaan naar de Franse prefectuur l’ Oise. De SP had dit aan het provinciebestuur gevraagd en toegezegd gekregen. Ook gaat er in het schrijven een uitnodiging uit aan de Fransen om hier te komen kijken naar de manier waarop de Provincie de handhaving richting het chemiebedrijf vormgeeft. De SP is tevreden over de brief.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst: “Chemours wil zo’n 200 miljoen investeren in uitbreiding van haar fabriek ter plekke. Het is nodig dat de prefectuur weet wat er hier allemaal misgaat en hoe wij constant proberen de duimschroeven richting het bedrijf verder aan te draaien. Chemours heeft nu al zoveel gebieden vervuild, wat de SP betreft gaan ze niet een volgende delta vernietigen met hun schadelijke activiteiten.”

Een van de maatregelen die de Provincie nam was het opleggen van een zogeheten ‘last onder dwangsom’ wegens illegale lozingen van trifluorazijnzuur. Als gevolg daarvan heeft Chemours een deel van de fabriek stilgelegd.

Ook SP-Statenlid Frank Johan Hoogendam houdt zich al jaren bezig met de wanpraktijken van het bedrijf. “Steeds meer wordt duidelijk wat er al decennia misgaat bij Chemours en ik ben ervan overtuigd dat we nog heel veel niet weten. Niet voor niets hebben we ervoor gepleit om de boel daar geheel stil te leggen tot we dat wél weten.”

Ook in België ligt Chemours inmiddels onder een vergrootglas en verbood het land de verbranding van 2 miljoen kilo GenX-afval in Antwerpen. Van Aelst tenslotte: “Als Statenfractie blijven we samen met onze afdeling Dordrecht er bovenop zitten. Volksgezondheid en milieu moeten voorrang krijgen op de winst van vervuilende bedrijven.”