Twintig jaar SP in Provinciale Staten

11 augustus 2015

Twintig jaar SP in Provinciale Staten

Foto: SP

In 2015 zit de SP twintig jaar in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. De partij is echter al veel langer actief in onze provincie. Alles is terug te lezen en zeker ook terug te zien (veel mooi beeldmateriaal!) op onze speciale geschiedenispagina: van de eerste acties begin jaren 1970 tot de start van de tweede bestuursperiode in mei dit jaar.

Demonstratie tegen de invoering van milieubelasting door het Hoogheemraadschap (Breestraat in Leiden, 1975)

SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen voegde vorige week een nieuw hoofdstuk toe aan de geschiedenis van de SP-Statenfractie in Zuid-Holland: sinds dit jaar mei bestuurt de SP in Zuid-Holland voor de tweede keer mee. Er gingen lange onderhandelingen aan vooraf, maar het akkoord mag er zijn.

Bart Vermeulen in actie voor een bushalte bij een verzorgingshuis in Langeraar (2011)

Resultaten coalitieakkoord (2011-2015)
Belangrijke resultaten voor de SP zijn onder meer het fonds voor het bevorderen van duurzame energie, betaalbaar OV, veel aandacht voor molens en ander waardevol Zuid-Hollands erfgoed en stimulering van vervoer over water. Rik Janssen is ook deze periode gedeputeerde voor de SP. Hij houdt zich bezig met milieu, water en erfgoed.

Fenna Vergeer, het eerste Statenlid voor de SP in Zuid-Holland, bij een actie tegen huurverhoging (Leiden, mei 1995)