Bezoek aan molen De Vlieger in Voorburg

18 november 2016

Bezoek aan molen De Vlieger in Voorburg

Foto: Wim Metselaar

SP-Statenlid Wim Metselaar uit Zoetermeer bracht tijdens de landelijke Natuurwerkdag op zaterdag 5 november een bezoek aan molen De Vlieger in Voorburg. Deze authentieke poldermolen uit 1621 is nog volledig in werking en staat sinds 1989 in het unieke polderlandschap van Essesteijn. Tijdens de landelijke Natuurwerkdag stond het groen rond molens centraal. Goed onderhoud hiervan is belangrijk om ze nu en in de toekomst in goede staat te houden.

‘De activiteiten op de landelijke Natuurwerkdag zijn vooral gericht op het onderhoud van de zogenoemde molenbiotoop, de omgeving van de molen’, aldus Metselaar. ‘Deze omgeving moet voldoende vrij van obstakels zijn om de molen goed te kunnen laten draaien. Veel vrijwilligers zetten zich dan ook in om hier een handje bij te helpen om zo ons waardevolle erfgoed in ere te houden’.

Poldermolen De Vlieger –genoemd naar de eerste molenaarsfamilie– is de oudste molen in Zuid-Holland en nog geheel maalvaardig. In 1989 is deze molen letterlijk en figuurlijk uit de wind komen te staan door ontwikkeling van hoogbouw in de directe omgeving. Op initiatief van de gemeente Voorburg is de molen toen verplaatst naar polderlandschap Essesteijn. Daar is de molen nog steeds te bezichtigen als een werkend museum.

Zie ook: