Provincie investeert miljoenen in lagere OV-tarieven

20 november 2017

Provincie investeert miljoenen in lagere OV-tarieven

Foto: MBZH / PZH

De komende twee jaar investeert de provincie Zuid-Holland in totaal zeven miljoen euro in verlaging van de OV-tarieven. Hiertoe hebben Provinciale Staten op woensdag 8 november unaniem besloten. SP-fractievoorzitter Lies van Aelst is erg blij met het behaalde resultaat. Op haar initiatief werd eerder al besloten de OV-tarieven in heel Zuid-Holland –uitgezonderd de metropoolregio, die eigen tarieven heeft– gelijk te trekken. Ook hiervoor komt extra geld beschikbaar.

De tariefsverlaging is mogelijk gemaakt door een amendement bij de behandeling van de begroting op 8 november. In 2018 én in 2019 trekt de provincie 3,5 miljoen euro voor tariefsverlaging uit. In overleg met de vervoersbedrijven wordt nog vastgesteld hoeveel de tarieven voor dit bedrag exact omlaag kunnen.

Eerder bedong de SP al dat de tarieven in de drie Zuid-Hollandse concessiegebieden (Zuid-Holland Noord, Drechtsteden-Ablasserwaard-Vijfheerenlanden en Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee) worden gelijkgetrokken. In Zuid-Holland Noord liggen de tarieven nu nog zo’n vijf procent hoger. Voor het gelijktrekken is bovenop de tariefsverlaging nog eens 600.000 euro per jaar beschikbaar.

Van Aelst: ‘Door gelijktrekken van de tarieven werd het OV in het grote concessiegebied Zuid-Holland Noord  al beter betaalbaar. Hier komt nu nog een fors bedrag voor tariefsverlaging in heel Zuid-Holland bovenop. Alles tezamen zetten we flinke stappen richting beter en beter betaalbaar Zuid-Hollands OV, één van de belangrijkste provinciale speerpunten van de SP.’

Meer informatie: