SP blijft zich inzetten voor maatregelen otters

6 juli 2016

SP blijft zich inzetten voor maatregelen otters

Foto: DS

Zoals vorig jaar ook is toegezegd aan Natuurmonumenten, moeten de faunapassages bij de Nieuwkoopse Plassen er wat de SP betreft gewoon  komen. Dit stelt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst naar aanleiding van de grote –terechte ophef die onlangs ontstond over de aanleg van de tunnels. Na eerdere toezeggingen van het provinciebestuur, bleek het voorstel van gedeputeerde Weber voor aanleg van de tunnels toch niet te kunnen rekenen op een meerderheid.

‘Dat ook al is toegezegd aan Natuurmonumenten dat de tunnels er komen en dat zij zelf al via crowdfunding al geld hebben ingezameld voor aanvullende maatregelen, maakt het extra belangrijk dat de provincie deze faunapassages gewoon aanlegt. De SP zal zich hier ook hard voor blijven maken', aldus Van Aelst. 'De otters hebben veel voedsel, veel ruimte en dus onze steun en bescherming hard nodig'.

In 2014 is er door het provinciebestuur toegezegd dat er bij meer wegen maatregelen voor dierenwelzijn genomen zullen worden. Deze toezegging houdt in dat dierenwelzijn tegenwoordig standaard wordt meegenomen bij de aanleg van nieuwe wegen en groot onderhoud van bestaande wegen.

De aanleg van faunapassages gelijktijdig met wegaanleg of groot onderhoud ervan bespaart daarnaast niet alleen veel dierenleed, maar ook kosten. Dit komt doordat de aanleg van de tunnels vóóraf of bij groot onderhoud van wegen technisch veel eenvoudiger en dus fors goedkoper is.​

Meer informatie: