SP-gedeputeerde Rik Janssen over de toekomst van ons drinkwater: ‘Het systeem moet fundamenteel veranderen. Niet lozen wordt de norm'

3 mei 2018

Foto: PZH / Provincie Zuid-Holland

Wereldwijde en regionale ontwikkelingen zullen ervoor zorgen dat ook de industrie in Zuid-Holland heel anders zal moeten omgaan met het schaarse zoete water. Nieuwe productieprocessen zullen nodig zijn, waarbij water bijna helemaal wordt hergebruikt. Daarmee kan ook een einde worden gemaakt aan ongewenste lozingen, aldus SP-gedeputeerde Rik Janssen in zijn column in De Waterspiegel, het blad voor de drinkwatersector.

Een belangrijke ontwikkeling die de waterhuishouding zal veranderen is het toenemende wereldwijde tekort aan zoet water. In Zuid-Holland komt daar de verzilting –oftewel het zouter worden van het grondwater, de bodem en het oppervlaktewater in sloten en meren– nog eens bovenop.

Janssen benadrukt dat de Nederlandse watertechnologie leidend is in de wereld. Daarom moeten we kunnen zorgen voor nieuwe productieprocessen in de industrie met veel meer circulair watergebruik. Afvalwater zal dus veel meer worden hergebruikt, in plaats van geloosd in de omgeving.

Lees de hele column van Rik in de Waterspiegel van april 2018

Meer informatie: